Yapılan Pazarlama Hatalarını Yinelememek

 

37 yıl; evet tam 37 yılını pazarda başarılı ya da başarısız olmuş yeni ürünleri toplamakla uğraşmış “yeni ürün geliştirme ve pazarlama uzmanı Robert McMath”. Amacı pazarlama ve özellikle yeni ürün pazarlaması konusunda salt bir tarih yazmak değil yaşanmış tarihten ders çıkarmak. Bu amaçla 80.000 ürün toplamış McMath. Bu ürünlerden bir kısmı ambalaj yanlışlığından pazarda istediği yere gelemezken, bazıları ürünün kendi özelliğinden kaynaklanan sorunları nedeniyle başarısız olmuş.Mc Math “What Were They Thinking?” kitabında hem keyifli hem de akıcı bir anlatımlabu başarısızlıkları gözler önüne sermektedir. Ama bizim asıl üzerinde durmak istediğimiz geleceğin başarılı ürünlerini pazara verebilmek için, geçmişte nelerin başarılı, nelerin başarısız olduğunu bilmemiz, değerlendirmemiz ve ders çıkarmamız. Bu amaçlar binlerce pazarlama ve satış uzmanı müzeyi ziyaret edip, yapılan aynlışların bir kez daha yapılmaması için kendilerine ders çıkarmaya çalışıyorlar.

Capital dergisinin Robert McMath ile yaptığı bir görüşmesinde, McMath,

“Ben konuşmalarımın, seminerlerimin çoğunda yeni ürün geliştirme alanına tarihsel bir perspektif getirebilmenin önemine değinirim. Yarının başarılı ürünlerini üretebilmek için, geçmişte nelerin başarılı, nelerin başarısız olduğundan haberdar olmanız gerekiyor. Elbette zaman değişiyor, modalar ve eğilimler yenileniyor. Geçmişte tutmayan bir ürün, bugün çok popüler olabiliyor. Ancak, dün neden başarısız olduğunuzu anlayamazsanız, yarın yine aynı hataları yapabilirsiniz”

diyor ve kurumsal hafızanın ve pazarlama ile ilgili detaylı kayıtlar tutmanın gerekliliğine dikkat çekiyor.(1)

Peki ya bu müzede yer almayan ya da yer alsa bile gerçek anlamda ders çıkarılamayacak olan ürünler? Bu konuda ne yapmak gerekiyor. Biz Pazarlamacıların asıl düşünmesi gereken bu aslında. Bunun içinde belki de sadece kendi yaptığımız hataları yinelememek bile bir adım olabilir.Hataların yinelenmemesi kendi yaptığımız hatalar başta olmak üzere, pazardaki çeşitli yanlışların akılda tutulması ve hafızanın bu yönde eğitilmesiyle olasıdır.
Kendi yaptığımız hataları yinelememek, hataları hafızamızda taze tutmak anlamına gelir. Bilgileri depolamamızı sağlayan iki hfıza türü vardır. Kısa süreli hafıza ve uzun süreli hafıza. Kısa süreli hafıza karşılaştığımız bilgiyi 30 saniye boyunca hatırlamamızı sağlayan hafıza türüdür. Uzun süreli hafıza ise bilgiyi 30 saniyeden daha uzun süre akılda tutmamızı sağlayan hafıza türüdür. Yani geçmişte yapılan hataları tekrarlamamak, yapılan olumlu davranışları tekrardan yapabilmek için uzun süreli hafızamızdan yararlanmalıyız. Gerekli bilgiyi uzun süreli hafızamıza kaydetmeyi öğrenmeliyiz.

Peki bilgiler uzun süreli hafızaya nasıl kaydolur? Bunun yanıtı: HAYAL GÜCÜ. Hayal gücü, bizim “zihinsel televizyon” olarak ta adlandırdığımız, yıllar önce köreltmiş olduğumuz hayati bir özelliğimizdir. Neden hayati diyorum, çünkü eğitim hayatımıza başlamamızla birlikte hayal gücümüze sınırlar ve engeller konmaya başlıyoruz. Ve bizler hayal gücümüzle birlikte yaratıcılık özelliğimizi de kaybetmeye başlıyoruz. Yaratıcılık ve hayal gücünün zayıf olması da hafızamızı doğrudan etkiliyor.

Örneğin, karşılaştığınız bir kişinin ismini hafızanızda tutmakta zorlanıyorsanız, hayal kurmakla işe başlayabilirsiniz. Adı Gözde Tarlabaşı olan bir kişiyle karşılaştınız. O anda yapmanız gereken zihinsel televizyonunuzu aktif hale getirmektir. Hemen tarlanın başında bir göz hayal edin. Gözde kelimesi en çok “göz” kelimesini çağrıştırdığı için bu örneği verdim. Siz kendiniz için hatırlaması en kolay kelimeyi seçmelisiniz ki depodan bilgiyi çekmek hızlı olsun. Bu kişi bankacıysa tarlada bir banka veznesi olduğunu hayal edebilirsiniz. Bu ilk başta zor ve uzun bir süreç olarak görünebilir ama hayal kurmak üzerinde ne kadar çok uygulama yaparsanız, hızınız o kadar artar ve zamanla otomatik hale gelir.

Başka bir yöntem de aşağıdaki resimde gördüğünüz gibi hafızanızda tutmak istediğiniz herhangi bir bilgi hakkında akıl haritası yapmaktır. Akıl haritası beynimizin işleyiş şekline göre tasarlanmış, renkli ve şekilli öğrenme haritasıdır. Her tür bilgiyi akıl haritası şeklinde hazırlayabilirsiniz ve bunu yapmak için sadece anahtar kelimeleri kullanmak yeterli. Çok uzun bir metni veya bir kitabı, ya da aşağıdaki spor salonu çalışanı tarafından hazırlanmış salonun üyesinin akıl haritasına yükleyebilirsiniz. Çizimi ister elle ister bilgisayar programında yapılabilir.

Burada bilgi saat yönünde haritaya yerleştirilmiştir. Bilgiler renkli kalemlerle yazılmıştr. Bu da yapılan araştırmalara göre bilgiyi hafızada tutmayı %70 oranında artırır. Ayrıca bilgilerin resimlendirilmesi de görsel hafızaya hitap etmesini sağlar ve yine daha kolay hafızada kalmasına ve bilginin kalıcı olmasını sağlar.(2)(3)

Akıl haritasında dallar organiktir. Herhangi bir şemadaki gibi düz ve sıkıcı çizgiler kullanılmaz. Her şey esnek ve yuvarlak hatlıdır. Böylece bilgi beyin için daha kolay öğrenilir hale gelir.
Bu haritadaki resimleri yapmak bile hayal gücünüzü harekete geçirmek anlamına gelir.
Yeniden hayal kurmaya başlamak da hem yapılan hataların azalması hem de pazarlamada yeni hayallere koşut geliştirilecek ürünler demektir.

Bu makaleyi Dr. Nurperi Onur İÇLİ ile Aykut AÇKALMAZ birlikte kaleme almıştır.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
1. Capital Dergisi
2. Henry Toi,”Research on how Mind Map improves Memory”. Paper presented at the International Conference on Thinking, Kuala Lumpur, 22nd to 26th June 2009.)
3. Zihin Haritasının Zihni Nasıl Geliştirdiğine Dair Araştırma (Hafıza Nasıl Gelişir?)

Etiketler:

 

1 Yorum

  1. Aykut AÇKALMAZ dedi ki:

    Yapılan Pazarlama Hatalarını Yinelememek http://fb.me/FcaH2aHz

Post a Comment


 

Haberler »

Özel Çakabey Okulları Zihin Haritaları Eğitimi

Özel Çakabey Okulları Zihin Haritaları Eğitimi

Öğrenme ve Öğretme aşkıyla gelişiyoruz Farklılaştırılmış ve zenginleştirilmiş öğrenme modelimiz kapsamında öğrenme ve öğretme süreçlerine...

 
Yıl Sonu İndirim Fırsatı

Yıl Sonu İndirim Fırsatı

AyThink Mind Mapping Eğitici Eğitimi* ve Mind Mapping uygulamasında %40 indirim fırsatı! İndirim kampanyasında yararlanmak için 31 Aralık 2018 gece 00.00’a...

 
 

Duyurular »

Hedefe Yönelik Zihin Haritaları Konferansı

Hedefe Yönelik Zihin Haritaları Konferansı

Marmara Üniversitesi ve AyThink Gelişim işbirliğiyle düzenlenen Hedefe Yönelik Zihin Haritaları Konferansında konu Beyin & Öğrenme & Mind Mapping....

 
 

Makaleler »

Değişmeye Mecburuz

Değişmeye Mecburuz

Düşüncelerinizi ve Çalışma Alanınızı Organize Edin: Beyin Fırtınası Görünümü ile Dijital Notlar Yazın Günümüzde asıl sorun olan bilgi aşırı...

 
 

Blog »

Mind Mapping ile İş Hayatınızı Organize Etmek İçin 10 Basit İpucu

Mind Mapping ile İş Hayatınızı Organize Etmek İçin 10 Basit İpucu

Gününüzden en iyi şekilde yararlanmak için yaşamınızın bu üç bölümüne odaklanmanız gerekir: Zaman İnsanlar birden fazla görev ile uğraşmakta...